Håndteringstrening uten tvang

Et samarbeid mellom Kirkenes Hundesenter og Kirkenes Dyreklinikk.

Hovedformålet med å arrangere tilvenningsbesøk er å hjelpe hundene til tryggere sykebesøk på klinikken. Forebygging, og det å kunne gi positive assosiasjoner, er alltid lettere enn å trene hunden etter at den er blitt skremt og fått negative assosiasjoner. Men dersom hunden får mange positive opplevelser så går det bedre å tåle en negativ opplevelse. Å komme til veterinæren med en avslappet og trygg hund vil også gjøre det enklere for hen å stille rett diagnose om hunden er syk eller ikke.

Dette kurskonseptet er basert på Fear Free – utviklet i USA av Dr Marty Becker. Det handler om å redusere angst, stress og redsel ved veterinærbesøk, men kan brukes i mange flere sammenhenger i hundens hverdag. Jeg er sertifisert herfra og du kan lese mer om det her: https://fearfreepets.com/about/what-is-fear-free/

Så hva skal skje på besøkene?

– Du får vite om hva, hvordan og hvorfor i fht fryktfri håndtering

-Du lærer litt om hundens kroppspråk

Gå frivillig på vekta og trives på undersøkelsesbordet

– Tilvennes utstyr som feks stetoskop, sprøyter, bomullspad, øredråper, øyedråper, «lampeskjermen», chipavleser

– Munnsjekk og kloklipp/scratchboard

– Generelt trives i veterinærmiljø med de lukter, lyder, uniformer osv som er der.

– Få hjelp til hvordan trene hjemme

Det er ikke garantert at alle hunder kommer gjennom alt dette. Det er hunden som bestemmer fremgangen og du som forteller meg målet ditt. Så jobber vi mot det med den tiden det tar.

NESTE KURS BLIR til høsten 2024. Send epost om du er interessert eller følg med her for dato.

TID: 4 tirsdager a 1 time fra kl 18.00-19.00

PRIS: 1500,- pr deltaker med hund

MAX 4 deltakere

Instruktør: Monica Hauan, Fear free sertifisert hundeinstruktør

Kursoversikt

Velkommen
Tilgjengelig i dager
dager etter påmelding

Møt instruktøren din

Jeg er Monica, hovedinstruktør på hundeskolen og et talerør for en så fryktfri håndtering av hundene som mulig. Hundene mine får medbestemmelsesrett når det kommer til stell og medisinering. De blir ikke holdt fast og de kan si "nei" ved å gå sin vei. Det skjer meget sjelden da de hele tiden er trygg i situasjonen og vet hva som skal skje. Dette trenes. Jeg vil at du også skal kunne se magien denne typen trening har for samarbeidet dere i mellom og at det blir hyggeligere å utføre stell og medisinering for begge parter.

Takk til Kirkenes Dyreklinikk for supert samarbeid!

På dette kurset er vi så heldig å få låne lokalene til Kirkenes Dyreklinikk i Industriveien 5. Det blir en ekstra bonus til deg som deltaker at hunden din kan få så mange timer bare med hyggelige opplevelser i de samme rom som de innimellom må få sprøyte og andre undersøkelser.

Gleden av mestring

"Jeg møtte opp på Trygg på klinikkenkurs med to hunder som på bakgrunn av noen dårlige erfaringer var blitt redd veterinærer. Innledningsvis var jeg svært skeptisk til om det i det hele tatt var mulig å trene bort frykten. Men nå, etter et par runder med kurset, kan jeg stolt og fornøyd si at jeg ser stor endring i begge to! Jeg er svært fornøyd med kurset og ikke minst Monica som har veiledet meg til å bedre forstå mine hunder og deres individuelle behov, hvordan jeg kan hjelpe de i vanskelige situasjoner og hvordan jeg kan gi de gleden av mestring. Anbefales!! "

Katarina

Besøkene passer for alle

"Jeg har vært med på kurs med Monica på Kirkenes dyreklinikk flere ganger, og er utrolig takknemlig for at vi har dette tilbudet der vi bor! Å få være i klinikken sine lokaler med dyktig fagkompetanse, og som tilrettelegger for hvert enkelt er GULL! På klinikkbesøkene legges det stor vekt på tid og å la hundene «bestemme farta». Man lærer hvilke signaler hundene gir oss slik at vi som eiere kan tilpasse deretter. Besøkene passer for alle!"

Jorunn

Elsker å være hos dyrlegen

"Vi har vært på flere slike tilvenningskurs med Monica og får hjelp og veiledning på det nivået både vi hundeeiere og hunden vår er på. Fra en stressa hund som ikke ville inn på undersøkelsesrom, til en hund som nå elsker å være hos dyrlegen! Vi har sett enorm framgang på de gangene vi har vært med."

Marina